Vad är Chatt till för?

Verktyget Chatt kan användas för enkel textbaserad realtidskommunikation mellan aktiva deltagare i kursen. Flera ”chatt-rum” kan skapas av användare med rollen Teacher eller Maintain. Då kan man ha flera olika chatt-rum i sajten samtidigt. Genom att ändra behörighet kan man också ge studenter/deltagare rätten att skapa fler chattrum. Som Teacher eller Maintain kan man också styra inställningar för chattens historik.

Tips på användning

Det kan vara lämpligt att aktivera chatten om deltagarna ska föra snabba diskussioner i realtid. Varje inlägg publiceras ögonblickligen och efter varandra. Varje användare får en egen färg i chattfönstret så alla kan enkelt se vem som skrivit vad. Läraren kan använda chatten för att besvara frågor istället för att ha mottagnings- eller telefontid på sitt arbetsrum.

Länkar till användarguider:

Tänk på det här

  • Varje inlägg publiceras i kronologisk ordning. Det innebär att det kan bli lite ”rörigt” om många skriver samtidigt i samma chatt. Utnyttja därför möjligheten att skapa flera olika chattrum så att studenter/deltagarna inte behöver vara så många i samma chattrum
  • Chattrum har ingen struktur utan allt sker i kronologisk ordning
  • Om du som lärare väljer att besvara frågor via chatten, se till att tydligt meddela vid vilka tidpunkter du kommer finnas där för att undvika att studenter tror att du besvarar frågor dygnet runt
  • Vill man att kommunikationen skall vara mer ordnad och ske över tid kan Forum eller Diskussioner vara ett mer lämpligt verktyg
  • Chattverktyget är inte tänkt att användas för enskilda eller privata diskussioner, då alla meddelanden kan läsas av alla sajtens deltagare.

Ladda ner kortfattade användarguider rörande Chatt

Användarguider för Chatt.pdf

Rekommendationer

Relaterade verktyg

  • Forum
  • Diskussioner

Intressanta länkar

TodaysMeet

Kontakt

Kontakta oss om du har frågor eller förslag på nya användarguider, genom att fylla i formuläret.